BiblioEscape

Escape Room creat per joves de Badalona

BiblioEscape és un projecte que proposa l’ús de l’eina transmèdia Kalliópê, composta per un programari i una aplicació mòbil, per crear un escape room automatitzat a la xarxa de biblioteques públiques de la ciutat de Badalona. L’activitat està destinada, per una banda, a joves de 14 a 16 anys, responsables de dissenyar i generar el contingut – eminentment digital – dels escape room basat en materials d’aquests equipaments públics (llibres, còmics, fitxes, revistes, etc.). De l’altra, el projecte implica directament els gestors de culturals i diferents professionals de les biblioteques, que mitjançant capacitació prèvia en noves tecnologies i digitalització, seran els responsables d’oferir i posar en marxa l’activitat per als visitants, fomentant l’activitat cultural i l’ús de les biblioteques com a espai d’experimentació afavorint la reconnexió dels joves amb aquest espai cultural.

Col·laboració amb l’institut La Riera

Després d’un treball previ dut a terme per la Fundació Èpica relatiu al desenvolupament tecnològic i adaptació de Kalliópê, l’activitat parteix de 8 sessions de cocreació amb els alumnes de 3r de l’ESO de l’Institut La Riera de Badalona.
Les primeres sessions de treball es basen en la metodologia de la Fundació Èpica, i tenen com a objectiu potenciar aptituds necessàries com la creativitat, la capacitat de col·laborar i treballar en equip, els processos polivocals, la gestió de les emocions… així com l’enfortiment de les relacions dins dels grups que permetin dur a terme amb garanties la resta del projecte.
Posteriorment, comença la fase d’ideació i creació que parteix de petites càpsules formatives: narrativa i ludificació, ús de noves tecnologies i creació audiovisual. En aquesta fase, els alumnes de 3r de l’ESO participants, amb l’ajut de l’equip del projecte i del personal de les biblioteques, desenvolupen el primer disseny de la història/activitat en funció dels recursos multidisciplinaris existents a les biblioteques (llibres, especialitat , espai…) i les inquietuds i interessos dels mateixos participants.

Primeres proves, creació de la narrativa final i creació audiovisual

A partir dels resultats de la fase d’ideació, els participants, amb l’ajut de l’equip del projecte i del personal de les biblioteques, duen a terme les primeres proves sobre l’eina tecnològica i es reajusten els continguts per procedir a la fase de validació.
Un cop validada la proposta in-situ (el pilot es realitza a la biblioteca pública Canyadó i Casagemes de Badalona) com a assaig amb alumnes del mateix institut convidats com a públic.

Formació per als professionals de les biblioteques

Després de la prova pilot a la biblioteca de Canyadó i Casagemes de Badalona, l’equip de la Fundació va fer una sessió formativa als professionals de les biblioteques a la Biblioteca de Canyadó i Casagemes de Badalona. Van aprendre a fer servir l’eina, tant el dashboard com l’aplicació, per poder oferir l’activitat amb autonomia. Un cop realitzada la formació, l’equip de la Fundació va fer visites tècniques a les biblioteques de Lloreda, Sant Roc, Llefià i Pomar per adaptar l’activitat a l’arquitectura pròpia de cada espai així com als continguts.
Un cop adaptats els continguts, es van presentar a cadascun dels equipaments en sessions consecutives que van comptar amb el suport de l’equip de la Fundació. Les presentacions, realitzades durant els mesos d’octubre, novembre i desembre, van servir d’estrena a aquestes activitats que romandran a cadascun dels equipaments a disposició del públic (Lloreda, Llefià, Pomar i Canyadó i Casagemes).
This image has an empty alt attribute; its file name is poster-724x1024.jpg

Socioculturals i del territori