European Performing Science Night

European Researchers’ Night

European Performing Science Night (EPSN) és un projecte d’àmbit europeu que proposa un conjunt d’activitats públiques que tenen com a objectiu principal apropar els investigadors a la societat civil.
El projecte, liderat per la Fundació Èpica i cofinançat per la UE, es realitza en col·laboració amb les entitats següents: Institut de Recerca Germans Trias i Pujol (IGTP); Universitat Oberta de Catalunya (UOC); Aix-Marseille University (LPL); Universitat de Barcelona (UB); i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

European Performing Science Night parteix de l’aplicació de la metodologia innovadora de la Fundació Èpica, basada en la combinació d’excel·lència científica i les arts escèniques com a llenguatge comú per fomentar l’open science,augmentar la consciència sobre què és la investigació, la seva diversitat i impacte en la vida quotidiana dels ciutadans i d’estimular l’interès en les carreres de recerca, especialment entre els joves.

Workshop de co-creació per a investigadors

Del 29 de juny a l’1 de juliol va tenir lloc la primera acció de l’EPSN 2021. Es tracta d’un taller on han participat un total de 27 investigadors  pertanyents a l’Institut de Neurociències de la Universitat de Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat Oberta de Catalunya, l’Institut de Recerca Germans Trias i Pujol (IGTP) i el Laboratoire Parole et Langage (CNRS, ILCB i Aix-Marseille University).
Durant aquests tres dies intensos, els investigadors s’han allunyat dels seus laboratoris i s’han sotmès a la metodologia creativa d’Èpica. A través d’entrenaments, exercicis de cohesió grupal i tasques de cooperació necessària han construït reptes hibridant camps tan diversos com la neurociència cognitiva, salut, lingüística, emergència climàtica, la participació pública o la filosofia.
Aquests reptes han servit d’inspiració i punt de partida als 28 creatius –entre artistes, científics i tecnòlegs– que participaran a la segona acció en el marc de l’European Performing Science Night 2021: un workshop de cocreació.

Durant el workshop representants de cada grup de recerca van concedir petites entrevistes i van treballar en la creació de càpsules de vídeo “Mito vs. Realidad” destinades al públic més jove. Tot aquest material, on s’exposen algunes de les qüestions associades a la ciència, el treball de recerca o l’accés a carreres científiques, estan  disponibles al nostre canal de YouTube.

Workshop de co-creació per a científics, tecnòlegs i creatius

Del 13 al 24 de setembre s’ha desenvolupat la segona activitat de l’European Performing Science Night 2021. Es tracta del workshop de co-creació basat en els reptes i estudis proposats per científics i investigadors multidisciplinaris per tal d’explorar els límits del coneixement i descobrir noves formes de creació. Les temàtiques de recerca i experimentació proposades a treballar durant aquestes setmanes es basen en la convergència neurolingüística, la transmissió de virus i malalties infeccioses, l’emergència climàtica o fins i tot la capacitat de manipular els estereotips i la confiança de l’espectador, entre d’altres. Totes són fruit d’un treball previ i intensiu dut a terme pels investigadors durant el mes de juliol. Els participants del workshop van ser seleccionats mitjançant una convocatòria oberta (entre el 7 de juny i el 15 de juliol) a científics, tecnòlegs i creatius. L’entitat va rebre prop de 200 sol·licituds, de les quals únicament es van seleccionar 28 candidats per desenvolupar aquesta activitat de cocreació juntament amb els grups de recerca.

La presentació pública: Night Event

El resultat d’aquest segon workshop ha estat una presentació pública en forma d’esdeveniment científic, on els grups de recerca van desplegar experiments en què el públic va participar fomentant la comprensió de l’impacte de la investigació a la vida quotidiana dels ciutadans.

La presentació va incloure un performaforum, un espai de debat on els investigadors i participants van poder conversar i compartir amb l’audiència els resultats presentats.

R+D+i

Edició

Preu

Gratuït

des de l'1 d'abril fins al 25 de setembre del 2021

Badalona

Disclamer

European Performing Science Night 2021 ha rebut fons de les accions Marie Skłodowska-Curie del programa H2020 de la Unió Europea sota l'acord de finançament 101036143-EPSN 2021. Projecte finançat per l'INAEM, el Ministerio de Cultura y Deporte. Finançat per la Unió Europea-Next Generation EU.