Innsmouth

Col·laboració internacional

La Fundació Èpica duu a terme aquest projecte amb la col·laboració de l’escola danesa Århus Produktionsskole, especialitzada en la integració social i laboral dels joves en risc d’exclusió.
La direcció d’Århus Produktionsskole juntament amb 16 alumnes del seu programa Kulturentreprenør, van visitar la Fundació Èpica per dur a terme el workshop titulat Innsmouth i inspirat en l’obra La sombra sobre Innsmouth de H. P. Lovecraft.
L’objectiu d’aquest projecte és utilitzar l’obra literària com a inspiració per fer un treball comú, deixant de banda l’adaptació literal.
Elements com la sensació de perill constant, les diferents versions d’una mateixa història, els rituals amb sacrifici i els éssers de les profunditats marines serviran de base per desenvolupar escenes. Atès que la durada del taller és reduïda, els alumnes van rebre i llegir el relat amb antelació, facilitant així que tot el grup compartís un imaginari sobre el qual basar la seva performance des dels primers brainstormings.

Procés de creació

La primera setmana ha d’establir unes bases sòlides a nivell de cohesió grupal, plantejament d’idees i execució de les mateixes. Atès que els alumnes hauran de presentar la seva performance al cap de pocs dies, és fonamental que l’equip es desinhibeixi i es comencin a enfortir els vincles entre els seus integrants. A més, des del segon dia se’ls divideix en grups de treball, se’ls adjudica un fragment de la història i se’ls demana que desenvolupin idees per portar-lo a escena. Els fragments en qüestió són:
1. Viatge del protagonista fins a arribar a Innsmouth.
2. Descobriment del poble.
3. Elements estranys, inquietants, misteriosos.
4. Zadok Allen, borratxo del poble, informant del narrador.
5. Historias de sacrificios y rituales.
6. Metamorfosi.
Un cop plantejats els primers objectius, els estudiants es posen en marxa: transformar les idees en accions. Escenes implicant éssers-ombra, humans transformant-se en peix i jocs amb miralls que distorsionen la imatge del públic seran les primeres bases de la performance.

Performance

Al llarg de la segona setmana, els estudiants d’Innsmouth inverteixen tots els seus esforços en els preparatius finals de la seva performance. Durant els primers dies, es fan els darrers brainstormings per acabar de polir la seva estructura: es desestimen alguns personatges com el borratxo del poble, que havia de servir per guiar el públic pels diferents espais, mentre que altres com els éssers-ombra i la sacerdotessa encarregada dels sacrificis prenen més força i supleixen el seu rol. Algunes escenes, com la de la metamorfosi, passen de ser un punt clau de la sinopsi a una idea present a tot l’espectacle: les transformacions, simbòliques i literals, seran un tema recurrent al llarg de la performance (projeccions on un peix és llançat al mar i convertit en ésser humà, ofrenes de peixos morts a canvi de vides humanes, aquestes mateixes vides humanes penjades com a peixos per ser sacrificades…). Un cop clar el guió de l’espectacle, la resta de dies serveixen per a les passades tècniques i els assajos generals. L’estrena és molt a prop.

Tipus de projecte

Socioculturals i del territori