La Tempestad en Casa

Experiment digital, col·lectiu i a distància

“La Tempestad en Casa” és un experiment col·lectiu, virtual i a distància realitzat en coproducció amb el Festival Internacional Cervantino, la Companyia Nacional de Teatre de Mèxic, presentat el 18 d’octubre de 2020 en el marc de la 48a edició del Festival Internacional Cervantino.
El projecte va comptar amb la participació de 18 artistes de l’elenc estable de la Companyia Nacional de Teatre de Mèxic entre els quals actors, músics i ballarins, 10 artistes audiovisuals beneficiaris del Programa Companyia Nacional de Teatre del Fons Nacional per a la Cultura i les Arts de Mèxic , i  l’equip artístic i tècnic de la Fundació Èpica La Fura dels Baus que compta amb enginyers, videoartistes, filòsofs, escenògrafs i productors.
A més, l’equip va comptar amb 5 col·laboradors creatius que han treballat en els recents projectes digitals de la Fundació (La Maldición de la Corona i ¿Quién Gana la Corona?/Bodas de Sangre).

Shakespeare i el colonialisme

El projecte pren com a referència el clàssic de la literatura La Tempestad de William Shakespeare, el nexe comú i l’arquitectura idònia per fer possible la feina conjunta. La reflexió sobre la venjança, el perdó, el penediment i sobretot un treball al voltant del colonialisme s’entremesclen amb una estètica acolorida que dona veu als costums i les tradicions del folklor mexicà.
La història original gira entorn de la figura de Pròsper, duc legítim de Milà, que és expulsat del tron pel seu germà i es troba en una illa deserta amb la seva filla Miranda després de naufragar el vaixell. A l’illa, Pròsper entra en contacte amb forces de la natura com Ariel que us ajudaran a crear un encantament que us permeti emprendre la seva venjança.
Aquesta obra que explorava el paper de l’esclavatge i el domini que exercien sobre les terres que descobrien els colonitzadors reprèn aquesta reflexió a través d’una nova perspectiva que uneix tradició i noves tecnologies.

Un experiment digital

A diferència dels primers experiments digitals de la Fundació, els creatius participants de La Tempestad en Casa no havien tingut contacte previ amb Èpica, la seva metodologia i els nous espais performàtics virtuals. Així doncs, en menys de 20 sessions, els participants han col·laborat, ideat i desenvolupat aquesta cocreació que hibrida tècniques digitals i la posada en escena en directe. Les diferents plataformes de videoconferències utilitzades per a La Tempestad en Casa ha obligat els participants, la majoria en situació de confinament per la pandèmia de la Covid-19, a treure partit al propi entorn, a reinventar l’espai domèstic com a espai de creació i utilitzar tots els recursos propis per generar aquesta obra sense fronteres.

Kalliópê

Un cop més, Èpica posa a disposició del procés creatiu l’eina transmèdia Kalliópê. Els primers experiments de la Fundació, La Maldición de la Corona y ¿Quién Gana la Corona?/Bodas de Sangre, han permès qüestionar els processos habituals d’interacció a nivell virtual a través de la inserció d’enquestes, contingut addicional, interaccions a temps real i l’ús de les mateixes plataformes digitals com a eines interactives. A La Tempestad en Casa, els grups han tingut en compte la possibilitat creativa de comptar amb el second screen. D’aquesta manera, els participants s’han centrat en la cerca i la tendència a la humanització de l’experiència virtual. Així, implicant cada cop més d’una forma directa l’espectador que realitza accions físiques concretes durant l’espectacle virtual, s’ha aconseguit transformar la passivitat dels esdeveniments virtuals, en una experiència en què l’espectador hi participa activament.

TAG

Experiment virtual

R+D+i

Edició

Preu

Gratuït

Del 9 de setembre al 18 d'octubre del 2020

En remot

Disclamer

Coproduït amb la Compañía Nacional de Teatro de México en el marc de la 48a edició del Festival Internacional Cervantino.