LABA Valencia

La Fundació Èpica La Fura dels Baus col·labora amb LABA València, seu espanyola de la prestigiosa universitat d’art italiana LABA – Libera Accademia di Belle Arti amb 20 anys d’experiència en l’ensenyament artístic de Graus i Màsters.

L’equip de la Fundació col·labora amb la universitat formant part del professorat de la primera edició del Màster Internacional de Creació Multimèdia per a l’Espectacle. El Màster explora, a través de cinc mòduls troncals, la relació entre el multimèdia i l’espectacle. El curs proposa un treball sobre els conceptes, tècniques i programari necessari per a abordar la creació escènica del futur, integrant els nous mitjans i la innovació en les arts performatives: el vídeo en els seus múltiples formats, la creació sonora, els sensors i elements interactius, la interacció amb el públic, juntament amb la producció o el visionat i estudi d’obres de referència.

Al llarg del curs, els alumnes reben els coneixements descrits relacionats amb amb l’objectiu de posar-los en pràctica, materialitzant la teoria apresa en la creació i presentació d’un projecte de final de curs: una mostra escènica presentada davant 300 persones convidades.

Primera fase: transfèrencia del coneixement

En la primera part del màster, els alumnes reben formació sobre els softwares més professionals existents actualment: Madmapper per al videomapping i la videoescena, programari Ableton per a l’edició de so i la composició live, llenguatge Touchdesigner per a la il·luminació i la interacció, així com eines d’interacció com Kalliope, insígnia de la Fundació Èpica.

A part del coneixement en eines tecnològiques, s’imparteix sessions sobre direcció artística de la mà de Pep Gatell, així com de producció, per Nadala Fernández.

Segona fase: conceptualització

Després de la finalització de les matèries troncals, els alumnes guiats pel professorat del Màster, se submergeixen en la fase d’inspiració i generació d’idees i propostes. L’alumnat presentarà les seves idees, que serviran de base per a treballar en la tercera fase, la presentació pública dels resultats.

Tercera fase: presentació pública

Finalitzada la fase de conceptualització i presentació d’idees i propostes, la direcció del màster secundada pel professorat, es construeix la mostra final. La proposta gira, com indica el seu nom, entorn de l’amor i s’articula en dues parts. La primera està dirigida pel president de la Fundació Èpica La Fura dels Baus, Pep Gatell. La segona, per la directora del Màster, Cristina Casanovas. La muestra final es presenta l’11 de desembre al Teatro El Musical de València.

Presentació final: escena del vestíbul del TEM

Pep Gatell, juntament amb els alumnes, proposa una acció en el vestíbul del TEM que consisteix en una interacció entre el públic i un ens virtual, comunicació entre els quals sorgirà a través de l’aplicació Kalliope, descarregada gratuïtament pels assistents abans de l’estrena de l’obra.

L’acció s’inicia amb una invitació directa al públic de formar part de l’escena. L’aplicació estableix un primer contacte amb els assistents a través d’una línia connectada de leds de 50 metres, amb la qual proposa figures geomètriques a desenvolupar conjuntament per tota l’audiència. A través d’aquest exercici es comunica amb cadascun dels telèfons intel·ligents i les memòries individuals de tots ells.

De manera que, l’ens virtual, una I.A. anomenada “Eros”, arriba a les bases de dades de l’audiència per a intentar entendre l’amor, practicar-lo i trobar-lo entre els assistents. Observarà i preguntarà al públic sobre les seves experiències en aquest àmbit, proposarà jocs i activitats relacionades amb l’amor, arribarà a les seves pròpies conclusions i a la fi recrearà una imatge d’un dels participants del qual es creï enamorat.
En definitiva, un laboratori socialitzador a través d’una eina que a priori és exclusiva de cada persona i que en una certa manera ens aïlla de l’exterior però que és usada com a aparell socialitzador d’un grup de persones que per un moment i amb operacions simples, acaben fent coreografies complexes de moviment i intenció, d’una forma eficient i eficaç.

Tipus de projecte

Col·laboració

Edició

11 de desembre de 2022

LABA València | En remot

Disclamer

Fotos de Raül Sánchez, Teatre El Musical (València). Amb el suport del Departament de Cultura, Finançat per la Unió Europea a través del Govern d'España "Plan de recuperación, Transformación y Resiliencia", Fons Next Generation de Catalunya Projecte finançat per l'INAEM, el Ministerio de Cultura y Deporte. Finançat per la Unió Europea-Next Generation EU.