Moderno Prometeo

Kulturentreprenør i Èpica

Moderno Prometeo és un workshop intensiu en col·laboració amb l’escola d’arts danesa Aarhus Produktionsskole i el seu programa Kulturentreprenør amb l’objectiu de participar en una creació multidisciplinària basada aFrankenstein de Mary Shelley a través d’una visió transhumanista.
Els participants de l’experiència són els estudiants de Kulturentreprenør, programa que promou la inclusió social i laboral de joves que provenen de diferents disciplines artístiques. Per fer la mostra final, els participants hauran d’adoptar nous rols i adaptar-se a les necessitats de l’escena.

Procés de creació

La creació parteix de l’obra Shelley Frankenstein, que porta com a subtítol El moderno Prometeo. Es tracta d’una referència al mite grec en què un tità roba el foc sagrat als déus per donar-lo als humans. S’ha considerat que el mite de Prometeu és la primera noció de Transhumanisme; gràcies al control del foc, els éssers humans van obtenir un poder que els va permetre desenvolupar-se i aconseguir avenços inimaginables fins aleshores.
Amb aquestes idees com a base, els participants després dels exercicis d’escalfament i cohesió grupal, treballen sobre els elements més rellevants de Frankenstein, permetent desenvolupar els conceptes de la seva performance. Els punts clau que es tracten són:
Transhumanisme: la millora de la condició humana a través de la ciència i la tecnologia.
Experimentació: el procés del Doctor Frankenstein fins a arribar a crear vida, incloses les proves fallides.
Gelosia: l’enveja de la criatura davant la condició humana i tots aquells éssers que no són considerats monstres.
Amor: la criatura no és estimada per ningú, i la falta d’amor engendra odi i destrucció.
Societat: la frustració de la criatura prové de la seva falta d’acceptació, de com la societat dóna l’esquena a tot el que considera diferent o anormal.

Un cop establerts els conceptes, els participants es divideixen en grups de treball i comencen a desenvolupar les accions i escenes. Sempre fomentant la total llibertat creativa, es promou l’exploració dels conceptes més enllà de fer una adaptació literal de la novel·la.

Performance: extracte artístic

L’acció comença en un dels soterranis de la Fundació Èpica, on es projecta una pel·lícula muda que revela la tragèdia del Doctor Frankenstein: una nit qualsevol, un lladre va entrar a casa seva i va acabar matant la seva dona. El Doctor va jurar tornar-la a la vida i va començar a experimentar amb cadàvers d’animals, donant-los descàrregues elèctriques per intentar reanimar-los. No va trigar a passar-se als cossos humans; després de diverses proves, fins i tot amb éssers vius, va aconseguir tornar a la seva dona d’entre els morts.
L’experiment no sembla del tot reeixit: la Senyora Frankenstein, ara una morta vivent, mata immediatament les persones que l’han reanimat. Conscient del qual acaba de fer, reuneix diverses vísceres i se les emporta a una planta de fabricació en sèrie de cossos per manufacturar-se un nou marit.
El nou monstre deambula, confús, entre una multitud que l’esbronca. L’única persona que sembla no espantar-se davant de la seva presència és una nena asseguda al costat d’un llac. Per desgràcia, quan s’hi acosta, la nena acaba caient i morint ofegada. Tot seguit entra una multitud enfurismada que el persegueix amb torxes anomenant-lo assassí i s’emporta el cos inert de la nena per celebrar el seu funeral.
Un cop la nena ha estat enterrada, arriben el Doctor Frankenstein i la seva dona, que la tornen a la vida. La nena mira els nous pares i pren les mans. La nova família de morts vivents abandona la Fundació enmig d’una tempesta; sobre aquests es projecta una cartel·la de cinema mut igual que les de la pel·lícula inicial amb un text de tancament, o potser d’inici de la mateixa història: “Continuarà”.

Tipus de projecte

Socioculturals i del territori