REGIONAL S+T+ARTS Centres | AIR for European Resilience

S+T+ARTS AIR Open Call

AIR for European Resilience és un projecte de la iniciativa S+T+ARTS Regional Centers liderat pel Media Solution Center BW que proposa a través de la creació d’un consorci format per 8 partners de 5 països europeus diferents, l’establiment de 4 Centres Regionals S+T+ARTS a Alemanya, Espanya, Itàlia i Eslovènia. La novetat resideix en la posada a disposició per primera vegada, la tecnologia i coneixement de dos dels més importants centres de supercomputació d’Europa. Aquests 4 centres regionals s’estableixen com hubs d’àmbit no només local sino internacional en els quals conflueixen artistes, indústria, ciutadania i actors polítics entre altres. Mitjançant 10 residències artístiques, experiments en col·laboració i exploració artística, la iniciativa pretén fomentar el potencial transformador del sector cultural, promoure el pensament crític i oferir noves perspectives sobre el futur de la nostra societat davant els avenços tecnològics i els canvis mediambientals.

Primer workshop col·laboratiu

El punt de partida del projecte és un workshop col·laboratiu dut a terme durant el mes de maig de 2023, en el qual hi han participat diferents representants de cada membre del consorci format per MSC, PINA, SONY, IN4ART, RCR, ERSTE, i EPICA. L’objectiu de la trobada, ha estat el definir el llenguatge, les regles de joc i l’entorn en el qual es durà a terme aquesta col·laboració horitzontal entre ciència, tecnologia i art, objectiu general del projecte.

En aquestes sessions de co-creació que han involucrat a més 20 persones, s’ha treballat per a definir i crear el programa d’activitats que es desenvoluparan en els 4 S+T+ARTS Regional hubs, així com els reptes que serviran de marc per a les 10 art-driven innovation residencies que formaran part del projecte.

El concepte de AIR

L’aire va més enllà de la substància invisible que respirem. Abasta elements visibles i invisibles, complementa els nostres sentits i ens connecta amb el nostre entorn. Actua com un sistema d’alerta, augmentant la nostra percepció del perill i evocant emocions profundes a través de l’olor. L’aire permet l’existència del so i té una connexió tàctil amb el nostre cos, en particular amb el cabell i la pell.
L’aire ha exercit un paper vital en la comunicació verbal, el desenvolupament del llenguatge i el pensament lògic, establint les bases del progrés científic i tecnològic. Aquesta dinàmica ha permès als humans traduir intricats processos en representacions simbòliques, fent visible l’invisible. Mitjançant la integració de la ciència, la tecnologia i l’art, pretenem crear reptes que basteixin ponts entre aquests àmbits del coneixement, fomentant una comprensió més profunda de les diverses realitats i conceptes entrellaçats amb l’aire.
Convidem a artistes i creatius a participar en les Residències AIR de S+T+ARTS, que vulguin aprofundir en la naturalesa polifacètica de l’aire i el seu significat en les nostres vides.

AIR Residencies Open Call

El projecte posa a disposició un programa de residències centrat en dos temes principals: Ecosistemes urbans resilients entre espècies i Ecosistemes humans de IA, presentant una oportunitat única perquè els artistes col·laborin en la intersecció de l’art, la ciència i la tecnologia. AIR donarà suport i acollirà a 10 artistes a través de les residències entre desembre de 2023 i setembre de 2024, distribuint una quantitat total de 400.000 eur.
Per als artistes interessats a unir-se a AIR com a artistes residents, el consorci del projecte ofereix accés a les tecnologies i coneixements de dos dels principals centres de supercomputació d’Europa (HLRS a Stuttgart i BSC a Barcelona), SONY Computer Science Laboratories a Roma, HEKA lab & KUBER a Koper, Eslovènia, i les organitzacions d’experts artístics Fundació Èpica La Fura dels Baus de Badalona, Media Solutions Center (MSC) de Stuttgart, In4Art de Rotterdam i RCR Arquitectes de Barcelona.
Les Residències AIR de S+T+ARTS pretenen tenir un impacte durador en la comunitat artística, així com en el públic en general. Durant les residències s’animarà als artistes a participar activament en tallers, exposicions i actes públics, compartint els seus processos creatius i relacionant-se amb públics diversos.

Consulta la guí per a sol·licitant aquí, y la informació completa del projecte aquí.

El període per a presentar sol·licituds va obrir el passat 12 de juliol i el termini finalitzarà el proper 22 de setembre a les 17 h CEST.

Planning Open Call STARTS

Tipus de projecte

R+D+i

Actual