Workshop #19 – Neurotransmissors

Cartel Workshop Neurotransmisores

Fundació Èpica La Fura dels Baus presenta Workshop#19 – Neurotransmissors desenvolupat del 24 d’abril al 7 de maig de 2023 a l’Antiga Fàbrica CACI de Badalona i la nova seu de la Fundació ubicada al Port de Badalona.
La iniciativa té com a objectiu principal la col·laboració horitzontal entre ciència, art i tecnologia, involucrant parts iguals, investigadors, creatius i tecnòlegs. El resultat, un gran experiment col·lectiu basat en les arts escèniques que contribueix a la investigació, fomenta el pensament crític de la societat i posa damunt la taula la reflexió sobre futurs plausibles.

Introducció: el workshop i els neurotransmissors

Workshop#19 – Neurotransmissors neix del diàleg entre l’entitat i els grups de recerca dedicats a l’estudi dels Neurotransmissors.

“Els neurotransmissors són els missatgers químics del nostre cos. Transporten missatges a través d’una densa xarxa de nervis que comuniquen neurones amb altres neurones, amb cèl·lules musculars o amb glàndules. Aquests missatges ens permeten moure les extremitats, sentir, mantenir el batec del cor i rebre i enviar la informació que rep el nostre cos d’altres parts internes i del nostre entorn.”

Els coneixements d’aquesta matèria, tractada per investigadors a través de diferents punts de vista, com ara el farmacològic, la musicologia, la neurociència o la biosemiòtica, es posaran a disposició dels creatius participants en el projecte: d’una banda, com a inspiració, i de l’altra, en forma de repte, objectiu i/o tasca, o com a experiment pràctic en què tant creatius com a públic podran tenir un paper protagonista.

Tot això amb l’objectiu de presentar davant l’audiència convidada una mostra final com a resultat d’aquesta col·laboració art – ciència desenvolupada durant dues intenses setmanes de treball col·lectiu.

Els experts

El taller es fa en col·laboració amb grups de recerca de la Facultat de Medicina i l’Institut de Neurociències de la Universitat de Barcelona, el Departament de Filosofia de la Universitat Autònoma de Barcelona i l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia.

Què són els neurotransmissors? Com funcionen? Què passa quan entren en joc els receptors?  Què fa una cèl·lula quan rep el neurotransmissor? Què és el que genera excitació a una neurona? Per què quan fallen els neurotransmissors tenim malalties del cervell? Què és la cognició sense sistema nerviós? La reflexió sobre la percepció sense representació, el comportament adaptatiu o l’autoinducció, el treball sobre conceptes com els circuits cerebrals implicats en el plaer musical o la dopamina i els opioides com a neurotransmissors clau, són algunes de les qüestions que han estat tractades pels investigadors implicats en aquest projecte.

Dr. Ernest Mas, investigador Ramón y Cajal de l’Institut de Neurociències de la Universitat de Barcelona.
Dr. Sergi Mas, professor adscrit de la unitat de farmacologia de la Facultat de Medicina a la Universitat de Barcelona i investigador adscrit al IDIBAPS y CIBERSAM.
– Dr. Oscar Castro, professor de Filosofia i de Biosemiòtica a la Universitat Autònoma de Barcelona.
– Dra. Victoria Puig, investigadora de l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2) i de l’Institut de Neurociències de la UAB (INc).
Dr. Thomas Gener, investigador de l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2) i de l’Institut de Neurociències de la UAB (INc).

Els experiments

Proposada pel Dr. Oscar Castro de la Universitat Autònoma de Barcelona durant el procés creatiu, aquesta simulació humana consisteix a reproduir les capacitats perceptives i comunicatives dels blobs, organismes unicel·lulars que viuen a les zones humides dels boscos. Tot i que els blobs no tenen cervell ni sistema nerviós, sí que són intel·ligents. Prenen les seves pròpies decisions, són capaços de fer rutes mínimes per aconseguir els seus aliments, reconeixen entorns i parents.

El Dr. Ernest Mas investigador de la UB i el Dr. Sergi Mas, professor a la UB i investigador adscrit a l’IDIBAPS i CIBERSAM proposen un experiment farmacològic amb els creatius. L’estudi té com a objectiu investigar l’efecte que un fàrmac pot tenir sobre la percepció del plaer. Durant dos dies els investigadors van mesurar el nivell de plaer generat per la música després de la ingesta del fàrmac.

La mostra

Les dues setmanes de procés creatiu art-ciència i experimentació van concloure amb dues mostres finals obertes al públic convidat qui va participar activament en les accions i els experiments proposats pel grup de creatius.

La mostra es va iniciar amb un experiment col·lectiu amb l’audiència sobre el placebo i els seus efectes. L’experiment, co-dissenyat amb Dr. Ernest Mas i Dr. Sergi Mas, planteja qüestions relacionades sobre l’efecte placebo. Quines emocions sent el públic? El placebo pot suggestionar prou per rebre més plaer? En aquest cas, el públic és subjecte d’estudi.

Després de l’experiment de benvinguda, el públic accedeix a l’interior de l’edifici per formar part de la primera escena de la mostra. L’acció proposa una reflexió sobre l’experimentació amb cervells humans i neurotransmissors. La dopamina pot generar o condicionar la felicitat a través de l’estimulació dels sentits?

Basada en coneixements aportats pels nostres experts, en aquesta segona escena, una IA ofereix al públic la possibilitat de comprar un concentrat de dopamina que et promet la felicitat. Fins on estaries disposat a arribar per aconseguir-ho?

Els creatius s’inspiren en els coneixements i experiments proposats pels investigadors Dr. Ernest Mas i Dr. Sergi Mas per dissenyar aquesta experiència sensoespacial que remet al so binaural. Estímuls acústics que generen emocions i evoquen records. El públic és privat de la vista mitjançant antifaços en una acció en què la quietud i l’oïda són clau.

Després de l’experiència sensoespacial, els creatius conceben aquesta escena inspirats pel concepte de sinapsi, espai on s’alliberen els neurotransmissors, unió sense contacte. A més, l’acció proposa un recorregut basat en l’observació del micro i el macro, tal com passa en el procés científic.

La mostra conclou amb una acció on s’aborda la fluctuació dels nivells de la serotonina: de la frustració i la depressió, a l’eufòria. L’escena s’ha inspirat en els coneixements presentats per la Dra. Victoria Puig i el Dr. Thomas Gener, experts que han participat en aquest workshop.

Procés de selecció – termini finalitzat

L’entitat ha rebut prop de 150 sol·licituds. En aquest moment ja s’ha acabat el procés de selecció dels participants.

Dates del workshop: del 24 d’abril al 7 de maig del 2023, ambdós inclosos.
Horari: De dilluns a dissabte de 10 a 20 h. L’horari pot ser més intens durant els darrers dies.
Localització: Presencial, instal·lacions de la Fundació Èpica La Fura dels Baus, Port de Badalona i Antiga Fàbrica CACI de Badalona.
Places: 30 places disponibles.
Preu: Es tracta d’una activitat formativa becada (la formació està valorada en 1.350,00 €). La beca no inclou les dietes, les despeses de transport i l’allotjament, així com les despeses de gestió i inscripció. El participant haurà d’abonar a l’entitat en formalitzar la inscripció l’import de 150 €, és a dir, només en cas de ser seleccionat, que cobriran les despeses de gestió, inscripció i pòlissa d’assegurança
Perfils: La convocatòria està destinada a artistes, científics i tecnòlegs, sobretot aquells perfils multidisciplinaris i híbrids que vulguin formar part d’una experiència disruptiva i innovadora.
Es requereix disponibilitat completa.

Termini d’inscripció: Del 22 de febrer al 2 d’abril del 2023 (termini ampliat).
Formulari d’inscripció: TERMINI FINALITZAT
Sessions online informatives: 2/03/2023 a les 18 h | 9/03/2023 a les 13 h.

Documentació requerida per a la inscripció:

La participació al workshop està restringida a persones físiques, i no és necessari acreditar coneixements previs. Les sol·licituds s’han de presentar mitjançant el formulari d’inscripció més amunt indicat. La documentació requerida és la següent:

– Dades personals:  Nom complet, data de naixement, DNI, email.
– Curriculum Vitae amb foto actualitzada  (màxim 2 pàgines, .pdf format)
– Carta de motivació (màxim 2 pàgines, .pdf format)
– Opcional, es valorarà positivament atorgant un punt més en la valoració del candidat: Vídeo de presentació de 3 minuts màxim  en què hauràs de respondre les preguntes següents:
Qui ets?
Què fas normalment?
Què pots aportar? (a partir de la teva experiència, els teus coneixements, estudis)
Què vols aportar? (els teus somnis, curiositats, el que NO fas normalment però t’agradaria fer)
Què t’imagines que pots treure de la teva participació a l’experiència?

TAG

Workshop #19

R+D+i

Edició

Preu

Entrada gratuïta

Del 24 d'abril al 7 de maig del 2023

Antiga Fàbrica CACI de Badalona | Fundació Èpica La Fura dels Baus, Carrer Eduard Maristany 293 08912 Badalona

Disclamer

Projecte finançat per l'INAEM, el Ministerio de Cultura y Deporte. Finançat per la Unió Europea-Next Generation EU.