Badamonia

Un projecte d’intel·ligència artificial i creativitat

Badamonia és un experiment tecnològic entorn de la creativitat i la intel·ligència artificial promogut per la Fundació Èpica La Fura dels Baus, el Centre de Visió per Computador de la Universitat Autònoma de Barcelona i el Col·legi Badalonès. El projecte, emmarcat en el 25è aniversari del concurs Crema’l Tu de l’Ajuntament de Badalona, té com a objectiu la preparació d’una proposta co-creativa de disseny del Dimoni per les Festes de Maig de 2024. El disseny serà generat mitjançant l’entrenament d’una intel·ligència artificial a partir dels dibuixos de l’alumnat del Col·legi Badalonès, posant sobre la taula el debat i ètica al voltant d’aquestes eines tecnològiques.

Exposició

BADAMON.IA és l’exposició dels resultats d’un experiment tecnològic i creatiu entorn de la intel·ligència artificial promogut per la Fundació Èpica La Fura dels Baus, el Centre de Visió per Computador de la Universitat Autònoma de Barcelona i el Col·legi Badalonès.

L’experiment, desenvolupat entre els mesos de novembre de 2023 i febrer de 2024, tenia com a objectiu la preparació d’una proposta de disseny del Dimoni per a les Festes de Maig de Badalona de 2024 fruit de la col·laboració creativa entre humans i Intel·ligència Artificial.

A la mostra, que repassa el procés seguit durant aquest experiment, s’hi exposen un total de 595 dibuixos de Dimonis dels alumnes del centre educatiu Col·legi Badalonès, que son les imatges amb les quals s’ha entrenat un model d’IA. Aquest procés ha permès generar centenars de propostes de dissenys de Dimoni per la IA, totes elles originals i representatives de l’essència de les creacions dels alumnes. A part dels dibuixos dels alumnes, a l’exposició s’hi inclouen els dissenys generats amb la IA.

El resultat del procés d’entrenament ha estat la Dimonia, disseny de la IA votat entre una quinzena de propostes preseleccionades. La Dimonia, creació col·lectiva dels alumnes i la Intel·ligència Artificial,  ha estat presentada a l’edició d’enguany del concurs Crema’l Tu de l’Ajuntament de Badalona. L’experiment també servirá de punt de partida per a plantejar debats, entre la joventut, entorn aquestes eines tecnològiques a través de diverses sessions pràctiques realitzades durant els mesos d’abril i maig d’aquest any.

Punt de partida

El projecte es va iniciar amb una sessió de transferència de coneixement a un total de 8 docents del centre el passat mes d’octubre de 2023. Experts de l’equip del CVC han explicat el funcionament d’aquesta tecnologia, els seus límits i implicacions ètiques i socials, oferint als docents una base teòrica per a dur a terme l’activitat, que comporta de manera directa el debat, el foment de la creativitat tant escrita com plàstica, el treball cooperatiu i el consens, el coneixement de les noves tecnologies, i l’aproximació als objectius de desenvolupament sostenible i qüestions mediambientals (temàtiques consensuades amb l’equip docent) des d’una aproximació artística. A partir del mes de novembre, els alumnes de 5è i 6è de primària, l’ESO i Batxillerat del centre van iniciar el procés de creació dels dissenys.

Durant els mesos de novembre i desembre de 2023 l’equip de la Fundació Èpica La Fura dels Baus i l’equip del Centre de Visió per Computador han processat els gairebé 700 dibuixos dels alumnes del centre educatiu per a entrenar la intel·ligència artificial. L’entrenament s’ha realitzat a partir dels dibuixos i les descripcions aportades per l’alumnat participant en el projecte i s’ha fet servir Stable Diffusion, un motor d’intel·ligència artificial generativa.

El resultat de l’entrenament: Dimonia

Com a resultat de l’entrenament, s’han presentat a l’alumnat 15 propostes de Dimoni, que s’han sotmès a votació entre els alumnes participants del centre (1 alumne = 1 vot). El disseny guanyador fruit d’aquesta col·laboració de la creativitat humana i intel·ligència artificial, la Dimonia, va ser presentat el mes de febrer de 2024 pel Col·legi Badalonès al concurs Crema’l Tu de l’Ajuntament de Badalona.

La Fundació Èpica va dur a terme les tasques de preparació i adaptació del disseny a les bases i requisits del concurs. Per aquest procés es va modificar la imatge del dimoni fent servir la mateixa IA que l’havia generat. Es van fer servir eines com l’upscale (per augmentar la qualitat), remove (per eliminar elements), i paint (per afegir components). D’aquesta manera es va aconseguir la vista lateral del dimoni i el pedestal, seguint els requisits del concurs.

Edició

Estat