Cubiculum Apertum

Biblioteca: espai d’experimentació

Cubiculum Apertum és un projecte destinat a joves de 12 a 16 anys amb l’objectiu de reconnectar els adolescents amb les biblioteques a través de la creativitat, l’ús de noves tecnologies i l’aprenentatge multidisciplinar.
A través d’aquest projecte, els participants hauran de crear diferents escape rooms a tres Biblioteques de Badalona (St. Roc, Llefià i Canyadó i Casagemes) a través de les noves tecnologies, la creativitat i els materials que hi trobem (llibres, còmics, fitxes, revistes, etc.).

Cubiculum Apertum forma part del programa BiblioLab de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona que desenvolupa accions que tenen com a finalitat l’accés al coneixement a través de l’experimentació i les metodologies innovadores i creatives en un entorn com el de les biblioteques.

Creació

El projecte es va articular en un total de 12 sessions realitzades a cadascuna de les biblioteques. Els participants, un total de 24 joves, van aprendre a crear els seus propis enigmes i codis secrets, així com nocions sobre narrativa, guió i ús de noves tecnologies. Dividits en grups, cada equip va ser l’encarregat de crear una part de l’escape room basats en els espais de cadascuna de les biblioteques i, sobretot, els continguts especialitzats de l’equipament.
L’element comú utilitzat als escape rooms va ser l’eina tecnològica Kalliópê, una app mòbil desenvolupada a la Fundació Èpica. Aquest sistema de comunicació massiva permet a temps real enviar imatges, vídeos, àudios, colors, encendre la llanterna, webs… als mòbils de l’audiència. Kalliópê va ser utilitzada per a narrar les diferents històries, així com per a enviar les proves que els jugadors havien de resoldre.

Resultats

Les biblioteques que van participar en el projecte de Cubiculum Apertum van ser les de Canyadó i Casagemes, Llefià i Sant Roc on es van llançar els escape rooms creats. Durant les darreres sessions, els participants de cadascuna d’aquestes biblioteques es van reunir per fer una gran fuita conjunta a la biblioteca central de Can Casacuberta presentat davant l’audiència.

Tipus de projecte

Socioculturals i de territori